یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ |۱۱ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 15, 2024
حجت الاسلام طباطبایی اشکذری

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی اشکذری گفت: اسلام پیشتاز توجه به علم است، ریشه همه خوبی ها علم است و ریشه همه بدی ها جهل است؛ در نگاه اسلام، آیات قرآن کریم، روایات ائمه اطهار (علیهم السلام) همه نیازمند دانش هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالفضل طباطبایی اشکذری، نماینده سابق مقام معظم رهبری در سوریه امروز یکشنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی جامعه المصطفی العالمیه، در جمع طلاب المصطفی با اشاره به آغاز هفته وحدت و میلاد پیامبر اکرم(ص)، گفت: هیچ مکتبی از مکاتب توحیدی و هیچ انسانی را نمی توانید پیدا کنیم که همانند دین اسلام و مکتب تشیع به علم آموزی اهمیت داده باشد.

وی با بیان اینکه هیچ جایگاهی مثل اسلام پیدا نخواهیم کرد که به علم اهمیت داده باشد به آیه ۱۱ سوره مجادله اشاره کرد و افزود: آیه ۱۱ مجادله یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا قِیلَ لَکُمْ تَفَسَّحُوا فِی الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا یَفْسَحِ اللَّهُ لَکُمْ وَإِذَا قِیلَ انْشُزُوا فَانْشُزُوا یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ. ای کسانی که ایمان آورده‌اید چون به شما گفته شود در مجالس جای باز کنید پس جای باز کنید تا خدا برای شما گشایش حاصل کند و چون گفته شود برخیزید پس برخیزید خدا [رتبه] کسانی از شما را که گرویده و کسانی را که دانشمندند [بر حسب] درجات بلند گرداند و خدا به آنچه می‌کنید آگاه است.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری با اشاره به اینکه این آیه شعار اسلام درباره علم و دانش است، تصریح کرد: اسلام پیشتاز توجه به علم است، ریشه همه خوبی ها علم است و ریشه همه بدی ها جهل است؛ در نگاه اسلام، آیات قرآن کریم، روایات ائمه اطهار (علیهم السلام) همه نیازمند دانش هستند.

وی با بیان اینکه توصیه اسلام این است که هیچ گاه رشد علم در عرصه های گوناگون متوقف نخواهد شد، افزود: یکی از ابعاد حقیقی انسان، توانایی جسمانی، زنده بودن دل، نورانی شدن چشم و بصیرت پیداکردن است که همه این ویژگی ها ثمره علم است.

نماینده سابق مقام معظم رهبری در سوریه در ادامه با اشاره به آیات سوره آل عمران، سوره سبا، جافیه و شوری به ارزش علم، تعریف علم اشاره کرد و ادامه داد: حقیقت علم ارزشمند است تا جایی که فنون دست یافتن به آن علم در خدمت انسانیت و جامعه انسانی باشد نه این که ضدا انسانی عمل کند به قتل و غارت و ظلم منجر شود.

وی تأکید کرد: امروز در دنیا شاهد ارتداد علمی هستیم، از جهل بدتر است با اینکه علم آموخته است ولی به سمت شرارت و ظلم به انسانیت خدمت می کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha